Recent Posts

Monday, June 13, 2011

kenapa"نملة" bukan "نمل"?

   Semut? Apa yang ada pada semut? Dan memang semut dalam bahasa arab pon dipanggil 'نمل'... Jadi kenapa?


     
  semut tengah minum air...haha...comel je den tengok=)



  Semut bersama rakan-rakannya...




   Jadi apa yang hendak dihuraikan di sini adalah tentang kisah semut bersama Nabi Sulaiman...Mesti ramai yang pernah dengar cerita ini kan?Nak dijadikan cerita,ketika itu,Nabi sulaiman bersama bala tenteranya sedang menuju ke suatu tempat dan Nabi Sulaiman bersama bala tenteranya telah lalu di sebuah tempat yang digelar lembah semut... di dalam surah AN-Naml...


   27:17 "Dan untuk Sulaiman dikumpulkan bala tenteranya dari jin,manusia dan burung.lalu mereka berbaris dengan tertib"


   27:18"Hingga ketika mereka sampai di lembah semut,berkatalah semut,Wahai semut-semut..Masuklah ke dalam sarang-sarangmu,agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan bala tenteranya, sedangkan mereka tidak menyedarinya"


   Jadi, apa yang saya hendak tekankan di sini kenapa dalam 27:18, perkataan "نملة"(muannas=untuk perempuan) yang digunakan .dan bukannya "نمل"(muzakkar=untuk lelaki)..   haa...yang ni kene tengok Al-Quran...mari kita lihat sama-sama...lihat pada semut yang memerintah semut2 yang lain untuk berlindung..   
" نملة" kan...bukan "نمل"....betul tak?


   
  Sedangkan   Bukankah sudah menjadi lumrah… yang lelaki akan menjadi ketua, penghulu,mahupun raja… Yang jantan akan menjadi ketua sepertinya singa yang digelar raja rimba dan tidak kurang juga helang yang digelar raja udara…dan sudah terbukti dalam kebanyakan catatan sejarah, lelaki yang akan menjadi ketua..tidak payah mencari contoh yang jauh.. kita lihat sendiri…sirah-sirah nabi-nabi kita…semua nabi yang diutuskan pon dalam golongan lelaki…untuk menyeru, untuk menyebarkan dakwahnya, untuk menjadi ketua…dan tidak pernah pula kita mendengar nabi/rasul dari golongan wanita kan??jadi kenapa tak guna "نمل"?


      Secara logiknya.. Mestilah lafaz"نملة" yang harus digunakan,sepertimana yang kita baru  tahu pada zaman ini kan semut ketuanya adalah yang betina(RATU)....jadi,haruslah RATU semut tuh yang mengarahkan anak-anak semutnya supaya pergi berlindung.. dan bukanlah "نمل" kerana yang ketua di sini adalah yang betina yakni ratunya " نملة"...inilah gambar ratu semut=).. comel tak?








   Jadi, mesti kita rasa takjubkan bagaimana Al-Quran itu sendiri begitu teliti penggunaan kalimahNya... dan ini juga salah satu dari keajaiban Al-Quran yang memang terkenal dengan penghuraian ilmu yang jauh lebih awal daripada yang ditemui saintis-saintis sekarang....kalau bab2 semut ni,zaman dulu sapa yang boleh bezakan jantan ke..betina ke? mana satu raja?...mana satu ratu.?... tetapi Al-Quran secara spesific telah menggunakan istilah yang betul dalam menerangkan cerita ini.. kalau sekali pandang ayat ni mesti tak perasan kan...jadi, itulah pentingnya mengkaji Al-Quran.. InsyaAllah KIta akan berjumpa dengan lebih banyak keajaiban...ilmu itu amat luas dan perlukan pengkajian, 


."2;255:.........Dan mereka tidak mengetahui sesuatu apa pun tentang ilmuNYA,melainkan apa yang DIA kehendaki........"

  Bukankah Al quran,kalamullah  lebih dahulu mengetahui=)..






 WallahuA'lam....

2 comments:

  1. dasyat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. tak de dasyat r....segan la anan ngan anta... akram da la power..laron lagi=)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...