Recent Posts

Friday, August 19, 2011

"مائدة الرحمن"..Ma'idaturrahman...penyeri Ramadhan...

   Bismillahirrahmanirrahim....


   Sedar tak sedar kita sudah pon memasuki hari ke-19 dalam bulan ramadhan..rasa kejap je da hari ke-19 kot...kalau tak sebelum ni, rasa lama je nak habis bulan ramadhan ni...mungkin sebab ramadhan kali ini lain dari yang lain..mungkin sebab ramadhan kali ini seronok..kan orang tua-tua kata..."kalau kita buat benda-benda yang kita suka, rasa sekejap sahaja masa itu berlalu..


   Jadi,apa yang saya ingin kongsikan di sini adalah berkenaan ma'idaturrahman...tahu tak apa itu ma'idaturrahman?kalo search kat google pon ntah apa yang keluar...Untuk pengetahuan semua, ma'idaturrahman ni merupakan tempat untuk orang-orang berbuka puasa secara percuma..untuk semualah, tidak kiralah orang kaya atau orang miskin...tapi lebih diutamakan kepada orang miskin..semua makanan-makanan ini pula hasil daripada sedeqah orang-orang yang lebih berkemampuan dan ingin merebut pahala yang besar dalam bulan ramadhan ini..jadi,janganla nak memilih makanan sangat kalau sesiapa yang ingin mencuba.=)



   Ma'idaturrahman ni memang banyak dekat mesir tidak sama r macam malaysia,malaysia kebanyakannya kalau program berbuka puasa beramai-ramai(iftor jami'e) hanya terhad di masjid sahaja, tapi kalau ma'idaturrahman ini sendiri memang hampir di setiap pelusuk mesir ni ada terutamanya di kawasan yang penempatannya ramai...kadang-kadang kat sini ternampak satu ma'idaturrahman, jalan depan sikit jumpa lagi satu...kiranya,kalau tengah berjalan-jalan tu tak sempat nak balik ke rumah untuk berbuka...tanyalah arab-arab ni ma'idaturrahman yang terdekat...insyaAllah..sentiasa ada makanan untuk berbuka...

   Kebiasaannya, makanannya yang diberikan adalah nasi+ayam/daging+kuah....tetapi ada juga yang bagi "ish" ish=makanan macam lempeng tapi kembung kat tengah2..ade ruang r kat dalam...alaa...contoh gambar untuk ish...tu yang kat belah atas macam lempeng ngomannya tu....Nampak mewah kan?..sebab restoran yang support...terbaek kot...di Masjid i'badurrahman di hayyu sabiek tapi kena datang awal (dalam pukul 6) kalau tak habis..


Nasi+ayam+kuah kacang soya+halawah+puding susu

   Seandainya tak sempat nak mendapatkan makanan di masjid i'badurrahman sebab dah habis (maklumlah,makanan restoran support cepatlah habisnya) ada lagi 1 ma'idaturrahman dekat-dekat dengan masjid itu...ni kira kecemasan r ni....kalau di masjid ibad tadi kita makan dalam masjid..kalau di ma'idaturrahman ni pula makan di luar...wah..baru rasa meriah sikit...
  


   nasi+ayam+kuah kari kentang


  Pengalaman berbuka di hussein pula,dapat makan nasi yang rasanya ala-ala tomyam sikit dengan hayyan dan ash....walaupon 1 bekas je kongsi 3orang...KENYANG kot...makan tom yam ni teringat lak Malaysia...yang kagum tu,ada pak arab ni lek je habiskan makanan dia sorang-sorang yang kalau kami,perlukan kerjasama untuk menghabiskannya...tapi orang arab memang terkenal dengan makan banyaknye pon...

 Nasi rasa ala2 tom yam+daging(tapi da kena makanlah)


Bergambar dengan pak cik Arab yang berbuka bersama-sama kami=)

  
  Salah satu pengalaman paling best berbuka di sini...masa saya dan rakan-rakan saya pergi ke asfour di shoubra el kheimah, nak menemankan ayman dan abangnya membeli kristal....mula-mula iftor di masjid, makan "ارز بلبن"=nasi bersama susu dengan jus kurma.






..lepas tu,ada seorang arab ni tanya.

arab: da buka belum?
akram:dah, da makan ارز بلبن tadi...
arab:cukupke? marilah makan di rumah saya...=)
akram:tak pelah..(biasalah orang melayu,mula2 tolak)
arab:takpe2..jom...

  Apa lagi lepas tu memang melantak r...sampai tak habis..banyak sangattt makanan arab tu bagi...makanan yang da habis dia ganti pula dengan yang baru...siap bawak lagi yang baru daripada dapur....sampai tak muat la meja tu... ada dengar-dengar daripada abang ni,kira satu aib kalau kita tidak habiskan makanan di rumah orang arab ni...risau lah pulak... jadi saya bagi tahulah kat arab tu pasal perkara tadi..nasib baik arab ni memahami, siap kata lagi kalau dalam islam pon makan sebelum lapar,berhenti sebelum kenyang...Alhamdulillah... lega..=)

Nasi+daging+kari terung+sambal kentang+ish+sup


 Bergambar dengan ayah angkat=)


dari kiri:ayman,akram,ayah angkat,khairi,kamil

   Lepas da habis makan tu pula,ayah angkat ni siap tolong hantarkan kami dengan tempat tunggu bas dan siap tolong tahankan bas dan bayarkan tambang...padahal baru kenal kat masjid tadi...Subhanallah...indahnya "اكرام الضيوف"memuliakan tetamu yang ditunjukkan....Dia siap suruh datang lah lagi lain kali dan bagi no.telefon dia kat kami semua(kira jadi ayah angkat lah tu kan) =) dan suruh kami datang lagi... agak-agaknya nak bawak apalah ye nak datang rumah dia nanti sebagai buah tangan dari Malaysia? ada cadangan?

   Jadi, bagi meniti hari-hari terakhir Ramadhan ni, marilah kita sama-sama mengistiqomahkan amalan kita... insyaAllah kita akan menjumpai malam lailatul Qadr 106:1-4.. hargailah ramadhan ini sebelum ia berlalu meninggalkan kita kerana "kita hanya menghargai sesuatu apabila kita kehilangannya"

"wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa" (2:183)

Wallahua'alam...

p/s:Maaf lama tak update blog.... kesan daripada tembakan daripada Akram... insyaAllah lepas ni akan di update selalu... =)

5 comments:

  1. aku smpat join sekali ja maidaturrahman kat masjid ibadurrahman...

    besznya dapat ayah angkat..haha bawak mai tempe la bg kat dy =p=p=p

    ReplyDelete
  2. bestnyerrrr!!!! ^_^ nk ikot mkn sne... pompuan susah la nk lepak maidah neh... malu dowh~~ ahakkss...

    ReplyDelete
  3. (biasalah orang melayu,mula2 tolak)... mne ade tembak2.. haihh

    ReplyDelete
  4. bestnye puasa kat sane..terasa nak kesana pulak..huhu

    ReplyDelete
  5. hikaru yui:haha..tu laa..hang balik awal sangattt..kalau tak leh cari maidah yang lain..haha...nak ikot nak hikaru yui jumpe ayah angkat?...hang bawak r ole tang kedah cket naa...
    DR BELL:kakbel ..xpe..nant ko da kawen nant g r ngan suami hang naa
    AKRAM:laen kali xyah tolak2...angguk je...=)
    syidi:datang r syidi....duet mesir kecik je...rm1=2genih...tempat pelancongan yang murah...nanti den bawak ko jalan2

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...